Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2014

Έξαλλος ο Παναγιωτόπουλος από τα γέλια στο ακροατήριο


Το VICE έλαβε το ακόλουθο mail από καλλιτέχνες που συμμετείχαν σε μία πρωτότυπη μορφή διαμαρτυρίας την Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Σήμερα το πρωί 20 Φεβρουαρίου 2014 ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος άνοιξε τις εργασίες του Συνεδρίου “Χρηματοδοτώντας τη δημιουργικότητα”, στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας της Ε.Ε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το συνέδριο αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί αποτυπώνει την Ευρωπαϊκή πολιτιστική πολιτική των ερχόμενων δεκαετιών. Δεν προσκλήθηκε ωστόσο ούτε ένας καλλιτέχνης ως ομιλητής, και η ανακοίνωση του Συνεδρίου δεν κοινοποιήθηκε ευρέως.

Με πρωτοβουλία της Κίνησης Μαβίλη, καλλιτέχνες από διαφορετικά πεδία παρευρέθηκαν στο Συνέδριο και, αισθανόμενοι ότι χλευάζεται η ίδια η έννοια του πολιτισμού, δήλωσαν την αντίθεσή τους, γελώντας. Η αντίδραση του Υπουργού Πολιτισμού ήταν αποκαλυπτική.

Ο Υπουργός Πολιτισμού έκρινε σκόπιμο να ξεκινήσει την εισήγηση του λέγοντας χαρακτηριστικά ότι πρέπει να γίνουμε ανταγωνιστικοί σαν την οικονομία της Κίνας, καθώς το κόστος εργασίας στη Γηραιά Ήπειρο είναι εξαιρετικά υψηλό. Οι όροι που κυριάρχησαν στις ομιλίες των βασικών εισηγητών ήταν: ανταγωνιστικότητα, επιχειρηματικότητα, βιομηχανία, προϊόν κ.ο.κ. Κομβικής σημασίας η φράση της κυρίας Λίνας Μενδώνη, Γενικής Γραμματέως του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού: “Ο πολιτισμός είναι οικονομία”. Τρομακτικό όραμα για τον πολιτισμό, που διατυπώνεται με αφοπλιστικό κυνισμό.

Είναι φανερό πως η ελληνική πολιτεία εγκαταλείπει ολοένα και περισσότερο το σύγχρονο πολιτισμό. Παράλληλα προτίθεται, όπως αναφέρθηκε σήμερα, να χρηματοδοτεί μόνο μεγάλους ιδιωτικούς φορείς οι οποίοι και θα καθορίζουν το πολιτιστικό τοπίο της χώρας. Μία πολιτική που μοιάζει να αντικατοπτρίζει το ευρύτερο όραμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον πολιτισμό.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλήθεια, υπηρετεί τις Ευρωπαϊκές αξίες;

Και στη σημερινή εκδήλωση, πού βρίσκεται τελικά το φιάσκο; Σε μας που γελάσαμε, ή σε αυτά που ειπώθηκαν;

Πήρα στο τηλέφωνο τον Αλέξανδρο Μιστριώτη, εικαστικό που ήταν παρόν στο Μέγαρο Μουσικής.

VICE: Πώς ξεκίνησε σαν ιδέα αυτή η διαμαρτυρία;

Αλέξανδρος Μιστριώτης: Ξεκίνησε από την Κίνηση Μαβίλη και στη συνέχεια πλαισιώθηκε και από άλλους καλλιτέχνες.

Μέσα στον χώρο η συνεννόηση ήταν ότι δεν θα μιλάμε και ότι απλά θα γελάμε σε αυτά που λέγονται. Μέσα στο θέατρο όμως πήρε άλλη πορεία. Άρχισαν να συμμετέχουν, να μιλάνε και να αντιδρούν αυθόρμητα και οι θεατές της διοργάνωσης.

Γιατί γέλιο;

Διότι αυτοί οι άνθρωποι χλευάζουν την ουσία του πολιτισμού.

Πρόκειται για μια διοργάνωση στην οποία η περιγραφή όλου του πολιτιστικού τοπίου της Ευρώπης ήταν τρομακτική. Την χαρακτήριζε μία εγκληματική αφέλεια. Είχε ως θέμα της τη δημιουργικότητα αλλά δεν είχε προσκληθεί κανένας καλλιτέχνης, παρά μόνο τεχνοκράτες. Συστηματικά επιχειρείται να εργαλειοποιηθεί ο πολιτισμός και αντί να υπερασπίζεται αξίες, να υπηρετεί την οικονομία.

Ήταν μια διαμαρτυρία κατά του υπουργού Πολιτισμού;

Λίγο μετά την αποχώρηση του υπουργού κάποιος από την Κίνηση Μαβίλη απευθύνθηκε στον Δανό συντονιστή της συζήτησης και του είπε πως δεν πιστεύει ότι ενδιαφέρεται για τον πολιτισμό και την κοινωνία. Ο ίδιος ο Πάνος Παναγιωτόπουλος οδήγησε την κατάσταση εκεί που οδηγήθηκε με τον τρόπο που αντέδρασε.

Με μία φράση ποια είναι η ένστασή σας;

Πως αντί το πρότυπο να είναι ο Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, είναι ο Κινεζικός Καπιταλισμός. Το είπε ρητά ο ίδιος ο υπουργός Πολιτισμού κατά την έναρξη της ομιλίας του.

Η πιο ωραία στιγμή της διαμαρτυρίας;

Όταν κάποιος από το ακροατήριο ζήτησε τον λόγο, τότε ο υπουργός, ο οποίος σε όλη τη διάρκεια μας καλούσε επάνω να μιλήσουμε, του είπε πως δεν του επιτρέπει να μιλήσει. Ο κόσμος ξέσπασε σε γέλια και χειροκροτήματα αποδοκιμασίας.,

Γράφει: Θανάσης Τρομπούκης

[vice.com]