Σάββατο, 24 Μαΐου 2014

Ρόρι Γκάλαχερ: «Δεν ήθελα να πεθάνω σ΄ ένα γήπεδο ποδοσφαίρου στην Ελλάδα». Η δήλωση του για την εκρηκτική «συναυλία των ΜΑΤ» στη Ν. Φιλαδέλφεια


Δημοφιλής ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, ο Ιρλανδός Ρόρι Γκάλαχερ (Rory Gallagher) ήταν από τους λιγοστούς πρωτοκλασάτους καλλιτέχνες που επισκέφθηκε την Αθήνα για συναυλία το 1981. Ήταν μόλις 33 ετών, στην καλλιτεχνική του ακμή και όχι στα τελειώματα, όπως άλλοι καλλιτέχνες που θυμήθηκαν τα βαλκάνια, όταν δεν υπήρχαν καλύτερες αγορές.

Στις 12 Σεπτεμβρίου 1981, το γήπεδο της ΑΕΚ γέμισε από fun του μουσικού που, αν και αυτοδίδακτος, ήταν ήδη ανάμεσα στους κορυφαίους κιθαρίστες της διεθνούς ροκ σκηνής. 25.000 θεατές, ως επί το πλείστον κάτω των 20 ετών, απολάμβαναν σε έκσταση τη συναυλία. Ο ενθουσιασμός ήταν τρομερός. Η επίσημη εκδοχή της αστυνομίας – εκ των υστέρων – είναι ότι τα ΜΑΤ που κατέκλυζαν το γήπεδο ήταν εκεί για προληπτικούς λόγους. Προφανώς για τους αναλυτές της αστυνομίας η συναυλία ήταν ντέρμπι και ήταν εκεί για να προλάβουν τη σύγκρουση των οπαδών!

Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή της αστυνομίας οι άνδρες των ΜΑΤ ξαφνικά δέχτηκαν «λιθοβολισμούς από τουλάχιστον 300 εξαγριωμένους ροκάδες». Γεγονός είναι ότι λίγο πριν να τελειώσει η συναυλία, οι Μονάδες Αποκατάστασης Τάξης όρμησαν στο γήπεδο. Έκαναν επίθεση στους κατάπληκτους θεατές με γκλομπ και πετούσαν δακρυγόνα. Η κατάσταση σύντομα έγινε ασφυκτική. Η συναυλία διακόπηκε, με τον Γκάλαχερ να φυγαδεύεται από τη σκηνή. Τα πνεύματα οξύνθηκαν ακόμη περισσότερο και οι συγκρούσεις επεκτάθηκαν εκτός του γηπέδου. Όσοι ήταν παρόντες κατήγγειλαν ότι τα ΜΑΤ ξυλοκοπούσαν όποιον «μαλλιά μουσικόφιλο» έβλεπαν.

Παράλληλα, οι πιο εξαγριωμένοι έστησαν οδοφράγματα στη λεωφόρο Δεκελείας, πίσω από τα οποία έσπαγαν βιτρίνες καταστημάτων και παρμπρίζ αυτοκινήτων. Σύντομα το πεδίο μάχης κάλυπτε ολόκληρη την περιοχή από τον Περισσό μέχρι και τη Νέα Φιλαδέλφεια. Όταν πια εκτονώθηκε η κατάσταση, είχαν ήδη συλληφθεί 30 άτομα. Τα 23 εξ αυτών δικάστηκαν με τις κατηγορίες της φθοράς ξένης ιδιοκτησίας, της διατάραξης της κοινής ειρήνης, της περιύβρισης αρχής και της πρόκλησης σωματικής βλάβης σε αστυνομικούς. Τα ρεπορτάζ της εποχής συνέκριναν τα επεισόδια με τις «μικροσυγκρούσεις» στη συναυλία των Πολίς (Police) την προηγούμενη χρονιά και διαπίστωναν την τεράστια έκταση και ένταση των συγκρούσεων. Ένα από τα πρωτοσέλιδα είχε ως κεντρικό τίτλο: «Κάηκε η Νέα Φιλαδέλφεια από τους ροκάδες»… Στη δημοσιογραφία του ΄80, για τα επεισόδια έφταιγαν πάντα οι ροκάδες και ποτέ η αστυνομία. Ο ίδιος ο Γκάλαχερ περιέγραψε τη σκιώδη αυτή εμπειρία του ως εξής:

«Ήμασταν βρεγμένοι, τα μάτια μας δάκρυζαν κι όλοι φοβηθήκαμε. Η συναυλία από μόνη της ήταν καταπληκτική. Αλλά ήταν επικίνδυνη. Απλά δεν ήθελα να πεθάνω σ ένα γήπεδο ποδοσφαίρου στην Ελλάδα, χωρίς να ξέρω καν τι συνέβαινε…» Μετά από αυτή τη συναυλία, ο Γκάλαχερ συνέχισε την πορεία του. Σκιές εμφανίστηκαν και αργότερα στην υγεία του, αφού ταλαιπωρήθηκε από την κατάχρηση αλκοόλ και, παρά τη μεταμόσχευση ήπατος, έφυγε από τη ζωή το 1995. Το «ShadowPlay» είναι ένα από τα πιο γνωστά τραγούδια του. Και ναι, συνεχίζει 30 χρόνια μετά να προκαλεί τον ενθουσιασμό στους φίλους της ροκ μουσικής.

Το πήραμε από το mixanitouxronou.gr